Kamery WiFi

Coraz więcej osób rozważa chęć użycia kamery w swoim mieszkaniu, domu, bliskiej okolicy, czy działce lub domku letniskowym. Wynika to z chęci wzmocnienia poczucia bezpieczeństwa oraz konieczności zabezpieczenia mienia. W ogromnej większości wybór pada na kamery bezprzewodowe pracujące w sieci Wi-Fi, dlatego też warto zastosować się do poniższych porad, aby ostateczny wybór kamery oraz miejsca jej pracy okazał się „trafiony w dziesiątkę”.

SPRAWDŻ ZASIĘG SWOJEJ SIECI WIFI W PLANOWANYMMIEJSCU MONTAŻU KAMERY

Kluczowym aspektem jest weryfikacja czy miejsce, w którym planujemy zamontować kamerę, oprócz istnienia gniazdka sieci energetycznej, jest dobrze pokryte zasięgiem sieci WiFi naszego domowego routera. Najbardziej rzetelnym sposobem na zbadanie „siły” sygnału jest wykorzystanie smartfona – łączymy się nim z naszą siecią WiFi routera i udajemy się w miejsce planowanego montażu kamery. Jeśli jest to np. poddasze, to stajemy dokładnie pod tym miejscem; jeśli jest to np. słup – stajemy obok niego. Wtedy rozpoczynamy test sieci WiFi w tym miejscu – uruchamiamy przeglądarkę internetową w smartfonie i wpisujemy link do filmu z kamery Zintronic P5 Light o rozdzielczości 5 Megapikseli: https://www.youtube.com/watch?v=aIxzMiXhomM (w ten sposób symulujemy sytuację, jakby kamera wisiał w tym miejscu, a my na smartfonie obserwujemy z niej podgląd na żywo). Ważne, aby odtwarzany plik był w rozdzielczości maksymalnie zbliżonej do rozdzielczości naszej kamery, dlatego należy uruchomić rozdzielczość tak jak na poniższych obrazach:

Po ustawieniu właściwej rozdzielczości sprawdzamy: jeśli film odtwarzany jest płynnie, bez żadnych zacięć, zatrzymań, buforowania, oznacza, że to warunki sieci WiFi domowego routera będą wystarczające do stabilnej pracy kamery, czyli podglądu na żywo oraz odtwarzania nagrań przy pomocy telefonu i dedykowanej aplikacji. W przypadku, gdy odtwarzany film będzie się zacinał i płynność filmu będzie mocno zaburzona, oznaczać to będzie, że sygnał Wi-Fi jest zbyt słaby i należy to poprawić,

Jeśli nie ma możliwości, aby kamerę połączyć kablem internetowym, musimy zastosować inne formy wzmocnienia zasięgu Wi-Fi. Jakie? Piszemy o tym w dalszej części artykułu. Bardzo istotnym elementem, który będzie warunkował poprawną i płynną pracę naszej kamery, jest prędkość łącza internetowego posiadanego w domu. W celu zapewnienia możliwości uzyskania podglądu na żywo, czy odtwarzania nagranych plików video, dla jednej kamery 5mpx nasze łącze internetowe powinno umożliwiać wysyłanie danych (upload) z prędkością min. 2 Mb/s – nie mylić z download, czyli odbieraniem danych, która zazwyczaj jest większa niż upload. W tym celu należy sprawdzić, jakie parametry ma łącze internetowe, używając popularnej strony do testowania – www.speedtest.pl:

Jeśli test kilkukrotny pokazuje wartość powyżej 3 Mb/s, kamera powinna pracować raczej stabilnie i prawidłowo udostępniać podgląd na żywo oraz nagrane zdarzenia.

ROUTER, WZMACNIACZ, A MOŻE ANTENA?

Warto zacząć od sprawdzenia parametrów posiadanego przez nas routera. Na co szczególnie zwrócić uwagę? Częstotliwość sieci routera - 2,4 GHz (router może obsługiwać także dodatkową częstotliwość 5 GHz, jednak na rynku ogromna większość kamer pracuje na zakresie 2,4 GHz), a zalecana przepustowość łącza powinna być przynajmniej na poziomie min. 300 Mb/s. Jeśli nasz router nie posiada takich parametrów, warto rozważyć zakup nowego sprzętu. Polecamy sprawdzone i niezbyt drogie urządzenia TP-LINK modele ARCHER C6 oraz TL-WR940N:


W sytuacji, gdy nasz router spełnia te minimalne wymagania, musimy rozważyć zastosowanie dodatkowego wzmacniacza WiFi. Możemy je zastosować jednakowo wewnątrz mieszkań, pomieszczeń lub na zewnątrz (montaż na słupie, ścianie itp.). O ile wewnątrz, problemu z zapewnieniem zasilania nie będzie, to jeśli chcemy umieścić nasz wzmacniacz mniej więcej w połowie drogi pomiędzy routerem a kamerą, musimy od razu pomyśleć o zapewnieniu zasilania w tym miejscu, bo bez tego urządzenie będzie bezużyteczne. Do zastosowań wewnętrznych polecamy dobrze działające urządzenie TP-LINK TL-WA850RE, do zewnętrznych – TP-LINK CPE210:

Możemy użyć także anteny np. panelowej, którą podłączamy w miejsce anteny dokręcanej do kamery, a która umożliwia montaż w miejscu wyżej niż kamera lub przesuniętej w bok względem niej, bo mamy 3-metrowy przewód łączący antenę z kamerą. Przykładowa antena do zastosowań na zewnątrz to antena panelowa ASTRAEA MIMO 18HV 2x TNC

MAM KAMERĘ, JAK SPRAWDZIĆ SIŁĘ SYGNAŁU?

Kiedy dokonaliśmy już zakupu, zainstalowaliśmy aplikację do naszej kamery, zawiesiliśmy i skonfigurowaliśmy kamerę, aby pracowała w naszej domowej sieci Wi-Fi, ale zaobserwowaliśmy, że ostatnio podczas poglądu na żywo oraz przy odtwarzaniu nagrań przez aplikację, obraz wyraźnie się zacina. Wtedy warto przenieść nagranie na komputer lub laptop i uruchomić nagranie za pomocą odtwarzacza multimedialnego. Jeśli nagranie będzie odtwarzane płynnie, będzie to świadczyć o tym, że to jednak problem leży na drodze komunikacji bezprzewodowej, czyli pomiędzy kamerą a routerem mamy najpewniej spadek siły sygnału WiFi.

Jak to wtedy szybko sprawdzić? W przypadku kamer serii A i P, czyli A5 Wi-Fi, P5 Light, P5 czy P5 Motozoom używamy aplikacji CamHiPro i to z jej pomocą sprawdzimy, z jaką siła sygnału mamy połączone nasze urządzenia. W ustawieniach ogólnych wybieramy „Ustawienia WiFi”, klikamy w baner "Dostępne sieci WiFi" i wyświetli się nam lista sieci:

Jeśli nasza sieć, tak jak załączonym przykładzie pokazuje siłę sygnału poniżej 70% (w tym przypadku zaznaczono sieć o sile sygnału 50%), to zdecydowanie wymaga ona wzmocnienia. Wtedy musimy rozważyć jedną z opcji opisanych powyżej, aby komunikacja kamery z routerem była płynna. W momencie, kiedy zastosowanie żadnego z proponowanych rozwiązań okaże się niemożliwe, jedyną opcją pozostanie rozważenie rozprowadzenia przewodu internetowego od routera do kamery.

Ładowanie...