Zanim zadzwonisz

Firma Zintronic składa się z ludzi, którzy lubią to co robią i mają wieloletnie doświadczenie w branży, staramy się pomagać wszystkim naszym Klientom - zarówno tym zawodowo zajmującym się instalacjami CCTV (Instalatorzy), jak i tym, którzy zakładają monitoring na własną rękę.

Nasze doświadczenie w branży monitoringu pozwoliło nam wypracować pewne metody działania, dziś chcielibyśmy się z Państwem podzielić naszą wiedzą - opiszemy proste metody diagnostyki urządzeń w momencie gdy wystąpi problem z ich działaniem. Zachęcamy do dalszej lektury artykułu.

Wyobraźmy sobie, że nagle kamera, bądź rejestrator przestaje działać. Z niewiadomych przyczyn nie mamy łączności z urządzeniem, a przynajmniej na to wygląda bo straciliśmy możliwość podglądu obrazu. Co robić ?

Pierwszym skojarzeniem zapewne będzie - zadzwonić do Działu Technicznego. W tym artykule postaram się opisać kroki, które należy podjąć jeszcze przed wykonaniem takiego telefonu, oraz wyjaśnię najczęściej zadawane przez Technika pytania.

 

Zanim zadzwonisz...

  • Sprawdź zasilanie.

Zawsze, w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy urządzenie jest poprawnie zasilane.

  • W przypadku kamer PoE - sprawdź czy switch PoE do którego kamera jest podpięta wykazuje taką samą aktywność diod LED na wszystkich portach do których są podpięte urządzenia (przeważnie jedna dioda będzie się świecić, a druga migać). W zależności od modelu switcha diody mogą różnić się kolorem, lub rozmieszczeniem. Jeżeli aktywność diod jest inna w przypadku diagnozowanego urządzenia - przełącz je do innego portu (możesz zamienić urządzenia miejscami).
  • Kamery sieciowe WiFi i zwykłe kamery IP używają zasilania 12V, tu wystarczy podłączyć inny zasilacz 12V (minimum 1A dla kamer i 2A dla rejestratorów), można użyć zasilacza 12V z innej kamery.
  • Jeżeli masz miernik elektryczny - zalecamy sprawdzenie napięcia podawanego przez zasilacz.
  • Sprawdź okablowanie.
  • Często zawodzi przewód, dość przekornie - zwłaszcza te położone w niewygodny sposób, np. już puszczone w ścianie. Zawsze zalecamy sprawdzenie okablowania, niezależnie od tego czy występuje problem z kamerą, czy problem z rejestratorem. Niestety, tu, tak popularne sprawdzanie obwodu testerem RJ45 nie jest wymierne, ponieważ wystarczy szczątkowe napięcie przekazane z końcówki na tester aby przewód był oznaczony jako sprawny, natomiast urządzenia CCTV potrzebują pełnej przepustowości przewodu.

Dobrą alternatywą jest tu sprawdzenie działania urządzenia na fabrycznie nowym, 100% sprawnym kablu UTP (skrętka komputerowa).

  • Uruchom urządzenie ponownie. Zawsze.

Urządzenia CCTV to takie małe komputery, ale pozbawione możliwości tworzenia dokumentów; więc bez obawy można (a nawet trzeba) uruchomić je ponownie. Jeżeli urządzenie posiada przełącznik zasilania, bądź masz możliwość wywołania komendy ponownego uruchomienia (restartu) urządzenia spod poziomu jego menu - zrób to; jeżeli nie ma takiej możliwości - odłącz urządzenie od zasilacza na minimum 1 min. (kondensatory tracą swój ładunek), po czym podłącz zasilanie.

Dlaczego Restart urządzenia pomaga rozwiązać połowę problemów ?

  • Restart powoduje:
  • Wyczyszczenie pamięci podręcznej urządzenia.
  • Wznowienie wszystkich układów wraz z tzw. self-check (urządzenie sprawdza poprawność pracy każdego z włączanych układów).
  • Ponowne załadowanie ustawień urządzenia, lub wczytanie ustawień domyślnych jeżeli nie jest dostępna kopia ustawień Użytkownika.
  • Ponowną rejestrację w Sieci wg. konfiguracji sieciowej urządzenia (kamera, czy też rejestrator oznajmia innym urządzeniom sieciowym, że jest dostępny pod danym adresem IP).
     

Jak wspomniałem - kamery i rejestratory CCTV działają w oparciu o rozwiązania stosowane w komputerach (i smartfonach) i są podatne na dokładnie te same problemy.

 

  • Przywróć ustawienia fabryczne.

Niewłaściwa konfiguracja parametrów urządzenia ma wpływ na jego funkcjonowanie. Czasami zdarza się, że przedobrzymy i chcąc wydobyć maximum jakości z kamer przeciążymy rejestrator, a kamery zaczną ‘wypadać’, tudzież niewłaściwie skonfigurujemy parametry migawki kamery i nie będziemy w stanie zobaczyć przekazywanego przez nią obrazu.

Przywrócenie ustawień fabrycznych urządzenia spowoduje załadowanie bezpiecznych ustawień, będących kompromisem pomiędzy jakością a wydajnością urządzenia, niestety później będzie wymagana ponowna konfiguracja urządzenia i dostosowanie parametrów sieciowych.

  • Zaktualizuj oprogramowanie urządzenia.

Aktualizacja oprogramowania to przeważnie bardzo dobry pomysł, dokładnie jak w przypadku aktualizacji Windows czy Mac OSX - zawiera poprawki eliminujące wykryte problemy i często dodaje nowe funkcjonalności (o ile konfiguracja sprzętowa na to pozwala).

Urządzenia firmy Zintronic bazują na oprogramowaniu dostarczonym przez Producenta, ale z uwzględnieniem naszych (i Państwa) uwag, dlatego nigdy nie należy przeprowadzać aktualizacji znalezionym ‘w Internecie’ oprogramowaniem. Aby uzyskać właściwy plik aktualizacji należy wysłać mailowo prośbę o plik aktualizacji na adres [email protected] 

 

  • Wyczerpane opcje ? - nic podobnego.

Jeżeli zostały wykonane wszystkie powyższe czynności a mimo to sprzęt wciąż zachowuje się niewłaściwie - zadzwoń do nas; jeżeli linia będzie zajęta - spróbuj ponownie za kilka minut.

  • Zostaniesz poproszony/a o podanie Imienia i Nazwiska osoby, na którą został dokonany zakup;
  • Przygotuj dokument zakupu - Technik może zapytać o numer paragonu / faktury w celu weryfikacji tożsamości;
  • Upewnij się, że wiesz jak urządzenia są ze sobą połączone:
  • ile jest kamer i jakiego typu kamery są podłączone
  • ile i jakiego typu rejestratorów pracuje w systemie monitoringu
  • ile i jak połączone są switch’e oraz czy są to zwykłe przełączniki sieciowe, czy też switch’e PoE
  • jaka kamera jest podłączona do którego switch’a lub repeatera / punktu dostępowego WiFi
  • Krótko, aczkolwiek rzeczowo opisz problem i wykonane czynności
  • Przygotuj się do zdalnej pomocy

Może się zdarzyć, że Technik zaproponuje zdalne połączenie w celu diagnostyki urządzeń, w tym celu:

  • przygotuj komputer (może być laptop) z systemem Windows, taki, który będziesz mógł/a podłączyć do głównego routera systemu monitoringu
  • upewnij się, że będziesz posiadać nieograniczony dostęp do Internetu
  • upewnij się, że komputer (laptop) którego będziesz używać będzie posiadał możliwość instalowania oprogramowania (musisz mieć uprawnienia konta administratora)
  • będziesz mieć fizyczny dostęp do urządzeń monitoringu i/lub urządzeń sieciowych
  • będziesz mieć dostęp do sieci WiFi i panelu konfiguracyjnego Routerów i Repeaterów / Anten kierunkowych oraz kamer i rejestratorów pracujących w sieci monitoringu (musisz znać hasła)
  • będziesz dysponować zapasowym, w pełni sprawnym kablem UTP (skrętka komputerowa)
  • mile widziany byłby również zapasowy zasilacz 12V

Jeżeli z jakichś powodów nie będzie możliwa realizacja zdalnej diagnostyki w danym momencie - możesz umówić się na takowe w dogodnym dla siebie dniu i porze (w ramach godzin pracy Działu Technicznego).

Ładowanie...